Service op afstand met smart glasses | april 2020

Landré implementeert service op afstand

Het zijn vreemde tijden waarin niemand weet hoe de toekomst er precies uit ziet. Vooruit denken is in de huidige situatie belangrijker dan ooit. Om service en onderhoudswerkzaamheden veilig en kundig voort te kunnen heeft Landré geïnvesteerd in de software van Acty voor support op afstand. Zeker nu is het soms lastig voor monteurs en technici om de klanten op locatie te bezoeken. Serviceverlening op afstand wordt dan ook steeds actueler. De Acty software maakt service op afstand mogelijk door middel van smart glasses en een smartphone. Links op de foto is onze collega Sjaak bezig de smart glasses in te stellen voor gebruik in het veld. In deze blog vertelt Sjaak hoe de software van Acty precies werkt en wat dit betekent voor het service aanbod van Landré.

Hulp op afstand met smart glasses, hoe werkt het?

Met Acty software kunnen de monteurs problemen op afstand bespreken en oplossen. Voor de communicatie wordt een smartphone, tablet en smart glasses gebruikt. Landré maakt voornamelijk gebruik van de smart glasses, ook wel een ‘augmented reality bril’ genoemd. De bril wordt gebruikt door de monteur die bij klant aanwezig is en voor de machine staat. Vervolgens wordt er verbinding gemaakt via de smart glasses of smartphone om in contact te komen met de expert op afstand, welke op een laptop via de Acty software kan meekijken met de monteur. Wanneer nodig kan de expert op afstand de smartphone overnemen of bepaalde handelingen uitvoeren, zoals de front- of backside van de camera wisselen, verlichting aanzetten, filmen, een beeld bevriezen of tekst bijvoegen. Handige mogelijkheden, aangezien we op deze manier in staat zijn om de monteur handsfree hulp op afstand aan te bieden. Kortom, dankzij de Acty augmented reality software kunnen onze experts op afstand de situatie bij de klant nauwkeurig observeren, zonder zich van hun bureau te verplaatsen. 

Service ontvangen zonder aanwezige monteur?

Met het gebruik van de smart glasses is het een vereiste dat er een monteur aanwezig is bij de klant. Het is nu ook mogelijk om support te ontvangen door middel van smartphones. Dit houdt in dat klanten met hun eigen smartphone kunnen inloggen en Landré op afstand kan observeren. Zelfs de monteur hoeft in dit geval niet meer aanwezig te zijn bij de klant. De klant en de expert op afstand loggen simpelweg in en vervolgens kan de expert service bieden waar nodig. Het grote voordeel is dat het realtime beeld en spraak is, met minimale vertraging. De expert op afstand kan nu foto’s en video’s maken, in- en uitzoomen en schakelen tussen front en back camera. Ook kan hij het beeld bevriezen en zaken aanwijzen door te tekenen op het scherm. De inbeltijd wordt geregistreerd, waardoor de verleende service accuraat bijgehouden kan worden. In de huidige COVID-19 situatie is service op locatie bij de klant even geen goed idee. In dit geval is de service op afstand van Acty ideaal. Ook voor acute problemen en om reistijden te voorkomen is dit een innovatieve software die de service van Landré naar een volgend niveau brengt. 

Wat zijn de voordelen?

  • Dankzij het gebruik van draagbare apparaten kunnen experts op afstand het probleem realtime nauwkeurig diagnosticeren en een oplossing vinden.
  • De tijd die normaal gesproken nodig is om het probleem te begrijpen wordt enorm verminderd.
  • Ook worden onnodige reiskosten vermeden.
In de huidige periode waarin de coronacrisis rondwaart wordt de software mede ingezet om zo weinig mogelijk risico te nemen met onze monteurs. De eventuele problemen kunnen nu razendsnel gediagnosticeerd en opgelost worden zonder dat er een monteur bij de machine aanwezig hoeft te zijn. 

Service aanvragen bij Landré

De serviceafdeling van Landré staat niet stil in deze roerige tijden. De specialisten van Landré staan voor u klaar wanneer u onderhoud of service nodig hebt. Klik op onderstaande button om eenvoudig online service aan te vragen.

En uiteraard willen we u meegeven: blijf veilig en blijf gezond!