De uitdaging van personalisatie

Voor bedrijven die zich richten op de massa

Zoals velen van ons weten is een sterke merkidentiteit zeer belangrijk en kan het een bepalende factor voor succes zijn in zeer competitieve marktsegmenten. De merkidentiteit vertelt namelijk het verhaal achter de organisatie, waar sta je voor en wie ben je als merk. Een uniek, eigen verhaal over de organisatie. Iets wat ervoor kan zorgen dat een merk er tussenuit springt in de markt.

Personalisatie wordt steeds meer de norm

Inmiddels lopen er vele miljarden consumenten rond op de wereld. De culturen zijn heel divers en waarden en normen verschillen per individu. We zien ook steeds meer dat consumenten van producten verwachten dat ze hun individualiteit weerspiegelen en onderstrepen. Hierbij is loyaliteit aan een bepaald merk niet vanzelfsprekend. De keuze voor een bepaald product en/of dienst wordt gebaseerd op de levensstijl of levensfase. Personalisatie is hierbij één van de keyfeatures en 3D printen kan hierin een doorslaggevende rol spelen.

Fabrikanten produceren steeds vaker in kleine(re) aantallen, zodat ze sneller hun assortiment kunnen vernieuwen wanneer ze op trends willen inhaken. Personalisatie is dan ook niet langer meer een uitzondering, maar wordt steeds meer de norm. 

Industrie segment
Consumentengoederen

Materiaal
Polyamide

Voordelen

 Interessant voor kleine(re) series
 Ideaal voor on-demand productie
 Zeer korte levertijden
 Regulier recyclebaar

We zien onder de consumenten een nieuwe generatie ontstaan, de ‘one size fits none’, welke fabrikanten steeds meer in de richting van maatwerk duwen. De oplossing hiervoor is Additive Manufacturing. Met de inzet van 3D printtechnologieën kunnen bedrijven namelijk binnen een bestaand productievolume personaliseren, extra waarde toe voegen en meer omzet genereren.

Het produceren van kleine(re) aantallen met brandpersonalisatie geeft fabrikanten vele mogelijkheden om na te denken over hoe ze om moeten gaan met seriegroottes van honderd of een paar duizend stuks. Bijvoorbeeld om in de toekomst tijdelijke acties en/of evenementen te ondersteunen of om gekoppelde producten onder de aandacht te brengen. 

Gepersonaliseerde flesafsluiters

Bron: HP Inc., Guala Closures Group

U ziet een aantal voorbeelden van flesafsluiters waarbij vergaande personalisatie is mogelijk gemaakt in kleine(re) series. Deze worden voornamelijk ingezet bij tijdelijke acties of om evenementen te ondersteunen. 

3D geprinte en gepersonaliseerde flesafsluiter - Landré

Personalisatie van Mini’s

Bron: Mini Yours Customised

Mini maakt het mogelijk voor hun klanten om aangepaste opties toe te voegen om de binnen- en buitenafwerking van hun Mini te personaliseren, inclusief indicatorinleg, dashboardafwerking, dorpelplaten en LED-plasverlichting. 

Gepersonaliseerd onderdeel met 3D printen op Mini - Landré

Machines op voorraad bij Landré

Landré heeft altijd machines op voorraad zodat een snelle levering mogelijk is. Zo hebben we diverse draaibanken, freesmachines maar ook 3D printers en machines voor de kunststofbewerking op voorraad staan. Snel meer capaciteit nodig? Bekijk dan onze voorraad machines!

Machines op voorraad

bij Landré

Landré heeft altijd machines op voorraad zodat een snelle levering mogelijk is. Zo hebben we diverse draaibanken, freesmachines maar ook 3D printers en machines voor de kunststofbewerking op voorraad staan. Snel meer capaciteit nodig? Bekijk dan onze voorraad machines!